Mobiel betalen

Goed gepositioneerd voor de kansen van mobiel betalen

Hoewel veel merchants, corporates en banken de eerste stappen hebben gezet op het gebied van mobiel betalen, is de adoptie in Nederland nog beperkt. PwC ondersteunt stakeholders in het ecosysteem van mobiel betalen van strategie tot executie.

Mobiel betalen als hoeksteen van de klantrelatie?

Met mobiel bedoelen we het gebruik van een mobiele drager zoals de mobiele telefoon of tablet als kanaal voor het doen van bankzaken. Naar verwachting wordt mobiel één van de primaire kanalen voor internetbankieren, online betalingen en mobiel betalen in de winkel.

mCommerce (online aankopen via een mobiele drager) maakt een enorme groei door. Op dit moment is mCommerce verantwoordelijk voor 35% van de totale eCommerce-omzet (online winkelen op een desktop computer of laptop). Naar verwachting zal mCommerce vier keer zo hard groeien als eCommerce, waarmee dit aandeel stijgt tot 50% in 2020*. Voeg hieraan toe dat jongere generaties het mobiele/internet kanaal beschouwen als het primaire kanaal waarmee ze de interactie zoeken met hun bank/merchant/corporate en het is niet moeilijk te voorspellen dat mobiel bepalend gaat worden voor de klantrelatie.

Adoptie verloopt moeizaam

Mobiel betalen in winkels komt maar beperkt op gang, terwijl in technisch opzicht zowel de consument (hoge penetratie van smartphones) en de acceptant (de meeste betaalterminals zijn uitgerust om contactloze betalingen te accepteren) er klaar voor zijn. Het is onze verwachting dat PSD2 (nieuwe EU wet- en regelgeving die banken verplicht aan derden toegang te verschaffen tot de bankrekening van de klant, indien de klant hier toestemming voor geeft), een enorme versnelling teweeg gaat brengen.

De adoptie van mobiel betalen in de winkel blijft vooralsnog beperkt door twee hoofdoorzaken:

1. Er zijn nog geen volwaardige mobiele wallets, digitale versies van de traditionele portemonnee, die overal bruikbaar zijn. Op dit moment hebben slechts twee banken in Nederland een mobiel betalen aanbieden waarmee je met een smartphone contactloos kunt betalen. Beide zijn nog maar beperkt bruikbaar, afhankelijk van het type smartphone of de mobiele telefonieaanbieder van de consument. Verder beperken de huidige proposities zich tot sec de betaling waardoor ze, in tegenstelling tot een volwaardige wallet, geen zaken bevatten als identificatie, spaarkaarten en kortingsbonnen.

2. Er is geen echte prikkel voor consumenten om een mobiele wallet te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld een contactloze bankpas. Omdat in Nederland het betalingsverkeer al efficiënt is geregeld, zijn de voordelen voor de consument en de acceptant om over te stappen naar nieuwe betaalmethoden gering.

Om de adoptie van mobiele wallets te bevorderen is samenwerking tussen banken onderling nodig om verdere standaardisatie te bereiken en bestaande restricties weg te nemen. Verder moeten banken de samenwerking aangaan met andere partijen in het ecosysteem zoals mobiele telefonieaanbieders, creditcardnetwerken, winkeliers en bijvoorbeeld openbaar vervoerders om proposities te ontwikkelen die voor zowel de consument als de acceptant van toegevoegde waarde zijn. Hierbij moet vooral worden gedacht aan diensten die zich rond de transactie afspelen zoals loyalty programma’s, locatie-afhankelijke aanbiedingen, line-busters (online bestelde producten ophalen zonder in de rij te hoeven staan) en gepersonaliseerde aanbiedingen.

Zo kan PwC u helpen

  • Verkenning van de mogelijkheden die mobiel betalen kan bieden om nieuwe omzetstromen te genereren, relevantie te vergroten voor uw klant, retentie te vergroten en churn te verkleinen
  • Ondersteuning bij het opstellen van een (stapsgewijze) strategie voor mobiel betalen die aansluit bij uw merknaam en huidige propositie
  • Advies over en ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van een implementatieproject voor mobiel betalen en aanverwante diensten

* Forrester Research: US Mobile Phone And Tablet Commerce Forecast, 2013 To 2018

"Hoewel veel merchants, corporates en banken de eerste stappen hebben gezet op het gebied van mobiel betalen, is de adoptie in Nederland nog beperkt."

Rogier Adelaar, Senior manager

Contact

Rogier Adelaar
Senior Manager
Tel: +31 (0)88 792 72 52
E-mailadres

Matthieu Griffioen
Manager
Tel: +31 (0)88 792 61 59
E-mailadres

Volg ons