Investigations

Bekijk deze pagina in: English

Risico’s verkleinen en gevolgen beheersen

Dat fraude een kwestie is van domme pech is niet het geval. Voortdurend is er de kans om slachtoffer te worden van fraude. De door fraude onttrokken bedragen kunnen zeer groot zijn. Gerelateerde reputatierisico’s zijn aanzienlijk. Wij kunnen u helpen het risico op fraude te verkleinen en de gevolgen van fraude te beheersen.

Ongunstig klimaat

Besparingen kunnen leiden tot kleinere controleafdelingen, waardoor het risico op fraude kan toenemen. Een evenwichtige opbouw van controleafdelingen is essentieel om checks and balances te bewaren en het risico op fraude te verminderen.

De aanpak van fraude moet evenwichtig zijn en gericht zijn op het vinden van een passende oplossing.

Weinig tijd, veel vragen

Als u binnen uw onderneming fraude constateert, moet u in korte tijd antwoord geven op veel lastige vragen:

  • Wat is de omvang van de fraude?
  • Wie waren erbij betrokken?
  • Moet u de betrokkenen schorsen of ontslaan?
  • Kunt u (een deel van) de schade verhalen?
  • Hoe heeft het kunnen gebeuren?
  • Moeten u uw digitale gegevens veiliggestellen?
  • Hoe, wanneer en in welke mate moet u de toezichthouders informeren?
  • Schakelt u de politie in of handelt u het zelf af?
  • Hoe beperkt u de schade aan uw reputatie?
  • Hoe informeert u werknemers en derden?
  • Wat kunt u doen om herhaling te voorkomen?

Zo kunnen wij u helpen

Bij het beantwoorden van bovenstaande vragen kunnen wij u adviseren en ondersteunen, waardoor uw kansen op een ‘succesvolle’ afwikkeling van de fraudezaak aanzienlijk toenemen. Dit doen wij onder meer door gebruik te maken van geavanceerde technieken om computergegevens veilig te stellen en systematisch te onderzoeken, vaak zelfs wanneer ze gewist zijn. Daarbij handelen wij in overeenstemming met de ‘Praktijkhandreiking Persoonsgerichte onderzoeken’ opgesteld door de NBA.